BAYLEY-4 Scales of Infant and Toddler Development Screening Test
Η αναπτυξιακή δοκιμασία Bayley Scales of Infant and Toddler Development θεωρείται διεθνώς ένα από τα πιο ευρέως αναγνωρισμένα εργαλεία για την αξιολόγηση της ανάπτυξης των παιδιών. Αρχικά αναπτύχθηκε από τη Nancy Bayley (1969) τη δεκαετία του 1960. H αρχική αναπτυξιακή δοκιμασία έχει υποστεί αρκετές αναθεωρήσεις για να διατηρήσει τη σημασία και την ακρίβειά της στη μέτρηση των αναπτυξιακών ορόσημων από τη βρεφική έως την πρώιμη παιδική ηλικία. Το 2019 κυκλοφόρησε η 4η αναθεωρημένη έκδοσή της. Ο πρωταρχικός σκοπός της αναπτυξιακής δοκιμασίας Bayley-4 είναι να εκτιμήσει αποτελεσματικά εάν η αναπτυξιακή πρόοδος ενός παιδιού ευθυγραμμίζεται με τις τυπικές προσδοκίες ή, εάν όχι, εάν χρειάζεται περαιτέρω κλινική αξιολόγηση ή/και παρέμβαση (Bayley & Aylward, 2019).
Η ανιχνευτική δοκιμασία Bayley-4 Screening Test αποτελείται από ένα υποσύνολο επιλεγμένων στοιχείων από τις κλίμακες της γνωστικής, γλωσσικής και κινητικής ανάπτυξης της πλήρους αναπτυξιακής δοκιμασίας Bayley Scales of Infant and Toddler Development (4η έκδ.: Bayley-4, Bayley & Aylward, 2019a). Πρόκειται για ένα ανιχνευτικό αναπτυξιακό εργαλείο που χορηγείται ατομικά και το οποίο έχει σχεδιαστεί ώστε να εκτιμά σύντομα τη γνωστική, γλωσσική και κινητική λειτουργία των βρεφών και μικρών παιδιών ηλικίας 1-42 μηνών. Ο κύριος σκοπός της ανιχνευτικής δοκιμασίας Bayley-4 Screening Test είναι να καθορίσει γρήγορα εάν η ανάπτυξη του παιδιού εξελίσσεται όπως αναμένεται, εάν χρειάζεται στενή παρακολούθηση ή εάν απαιτείται πιο αναλυτική εκτίμηση ή παραπομπή.
Το Bayley-4 Screening Test περιλαμβάνει πέντε βασικές υποδοκιμασίες, καθεμία από τις οποίες έχει σχεδιαστεί για να αξιολογεί διαφορετικές πτυχές της ανάπτυξης ενός παιδιού:
Γνωστική ανάπτυξη, περιλαμβάνει στοιχεία που εκτιμούν την αισθητικοκινητική ανάπτυξη, τη δυνατότητα εξερεύνησης και χειρισμού αντικειμένων, τη σχέση μεταξύ των αντικειμένων, τον σχηματισμό εννοιών, τη μνήμη, τις πρόδρομες εκτελεστικές λειτουργίες καθώς και άλλες μορφές γνωστικής επεξεργασίας.
Αντιληπτικός λόγος, περιλαμβάνει στοιχεία που εκτιμούν συμπεριφορές που δείχνουν κατανόηση της μη λεκτικής επικοινωνίας, ανάπτυξη του λεξιλογίου, όπως ικανότητα αναγνώρισης αντικειμένων και εικόνων, καθώς και αντίληψη μορφοσυντακτικών δομών του λόγου, όπως είναι o πληθυντικός αριθμός.
Εκφραστικός λόγος, περιλαμβάνει στοιχεία που εκτιμούν την προλεκτική επικοινωνία, όπως βάβισμα, χειρονομίες, μοίρασμα προσοχής, εναλλαγή σειράς, την ανάπτυξη του λεξιλογίου, όπως ονομασία αντικείμενων, εικόνων, καθώς και τη μορφοσυντακτική ανάπτυξη του λόγου, όπως η χρήση προτάσεων και η χρήση παθητικής φωνής.
Λεπτή κινητικότητα, περιλαμβάνει στοιχεία που εκτιμούν δεξιότητες οι οποίες σχετίζονται με τη σύλληψη, τον αισθητικο-κινητικό συντονισμό, τον κινητικό σχεδιασμό και την κινητική ταχύτητα. Πιο συγκεκριμένα, εκτιμώνται δεξιότητες σχετικές με την οπτική παρακολούθηση, την προσέγγιση, τον χειρισμό αντικειμένων και τη σύλληψη. Επιπλέον, στα παιδιά εκτιμώνται οι λειτουργικές δεξιότητες των χεριών τους και η επεξεργασία απτικών πληροφοριών.
Αδρή κινητικότητα, περιλαμβάνει στοιχεία που εκτιμούν την σταθερότητα του κορμού και την κίνηση των άκρων και του κορμού. Επιπλέον, εκτιμώνται η στατική θέση (π.χ. κάθισμα, όρθια στάση) και η δυναμική κίνηση που συμπεριλαμβάνει μετακίνηση και συντονισμό, ισορροπία και κινητικό σχεδιασμό.
Στην Ελλάδα η στάθμιση έγινε από τη ΜΟΤΙΒΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. με την άδεια της NCS PEARSON Inc.
Την επιστημονική διεύθυνση είχαν οι Ιωάννα Αντωνιάδου-Κουμάτου, MD, PhD, Αναπτυξιακή παιδίατρος, τ. Διευθύντρια Κοινωνικής και Αναπτυξιακής παιδιατρικής, Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, και Αλεξία Πρασούλη, MD, MSc, PhD, Αναπτυξιακή παιδίατρος, Διεύθυνση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Κατά την ελληνική στάθμιση τηρήθηκαν αυστηρά οι προδιαγραφές διασφάλισης της ψυχομετρικής αρτιότητας, της εννοιολογικής εγκυρότητας και οι πρότυπες διαδικασίες προσαρμογής ξενόγλωσσων ψυχομετρικών εργαλείων.
Το εξεταστικό υλικό του Bayley 4 Screening Test περιλαμβάνει:
- Εγχειρίδιο Εξεταστή
- Βιβλίο Ερεθισμάτων
- Φόρμα Καταγραφής (πακέτο των 25)
- Ερωτηματολόγιο Κλινικής Παρατήρησης (πακέτο των 25)
- Λοιπά υλικά απαραίτητα για την εξέταση:
- Κουμπαράς
- Κουδούνι
- Κύβοι
- Ενσφηνώματα
- Μπουκαλάκι
- Παζλ
- Νομίσματα
- Συνδεόμενα τουβλάκια
- Κηρομπογιές
- Φλιτζάνια
- Κούκλα
- Πάπιες
- Μεγάλη πάπια
- Κάρτες μνήμης (Σετ Α)
- Κάρτες μνήμης (Σετ Β)
- Βάση για ράβδους
- Ράβδους
- Μολύβια
- Ροζ/μπλε Πίνακας
- Κουδουνίστρα
- Κρίκος με σκοινί και χωρίς σκοινί
- Κορδόνι παπουτσιών
- Μικρή μπάλα/μεγάλη μπάλα
- Κουτάλια
- Λωρίδα βάδισης
- Βιβλίο με ιστορία
Διατίθεται σε ειδική εύχρηστη τσάντα backpack
Συχνές ερωτήσεις
ΓΙΑΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ Η ΠΡΩΙΜΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΒΡΕΦΩΝ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού των Ηνωμένων Εθνών καλεί τα κράτη να ενεργήσουν ώστε να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν το αναπτυξιακό τους δυναμικό και ότι απολαμβάνουν πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής τους. Η Ατζέντα 2030 των Ηνωμένων Εθνών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη δηλώνει συγκεκριμένα ότι, έως το 2030, όλα τα κράτη θα πρέπει «να διασφαλίσουν ότι όλα τα παιδιά θα έχουν πρόσβαση στην ποιοτική ανάπτυξη κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, σε φροντίδα και σε προσχολική εκπαίδευση, ώστε να είναι ικανά για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση», καθιστώντας, με αυτόν τον τρόπο, την ανάπτυξη στην πρώιμη παιδική ηλικία παγκόσμια προτεραιότητα για τον 21ο αιώνα. Το «Πλαίσιο για την Ανάπτυξη στα πρώτα 3 χρόνια ζωής στην Ευρωπαϊκή Περιφέρεια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας» επικεντρώνεται σε τρία σημεία αναφορικά με την Ευρώπη: (α) τις ανάγκες των μικρών παιδιών, (β) την αξιολόγηση της ανάπτυξής τους, και (γ) τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη.
Παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές μπορεί να έχουν δυσκολίες στον λόγο και την επικοινωνία, στην κίνηση (αδρή και λεπτή), στη μάθηση και τη συμπεριφορά. Είναι χρόνιες διαταραχές και συχνά διαρκούν εφ’ όρου ζωής. Η πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση μπορεί να μειώσει τις εκδηλώσεις αυτών των διαταραχών, να αποκαταστήσει πολλά από τα ελλείμματα που προκαλούν, να προλάβει ή να μειώσει δευτερογενείς επιπτώσεις και να βελτιώσει συνολικά τη λειτουργικότητα του παιδιού και του ενήλικα αργότερα.
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΟΡΗΓΗΣΕΙ ΤΟ Bayley-4 Screening Test
Το εργαλείο μπορεί να χορηγείται από ένα ευρύ φάσμα επαγγελματιών υγείας, συμπεριλαμβανομένων παιδιάτρων, νεογνολόγων, παιδονευρολόγων, παιδοψυχιάτρων, λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών και φυσικοθεραπευτών, αναπτυξιακών ψυχολόγων και άλλων μελών της ιατρικής κοινότητας στην Ελλάδα και την Κύπρο.
ΓΙΑΤΙ ΤΟ BAYLEY-4 Screening Test ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ BAYLEY-4
Η Ανιχνευτική Δοκιμασία Bayley-4 Screening Test είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο που χορηγείται ατομικά και το οποίο έχει σχεδιαστεί ώστε να εκτιμά σε σύντομο χρόνο (15-25 λεπτά) τη γνωστική, γλωσσική και κινητική λειτουργία των βρεφών και μικρών παιδιών ηλικίας 1-42 μηνών. Κύριος σκοπός του είναι να καθορίσει γρήγορα εάν η ανάπτυξη του παιδιού εξελίσσεται όπως αναμένεται, εάν χρειάζεται στενή παρακολούθηση, ή εάν απαιτείται πιο αναλυτική εκτίμηση. Η σύντομη διάρκεια χορήγησής του (15-25 λεπτά) το καθιστά ιδιαίτερα εύχρηστο στην καθημερινή κλινική πράξη. Το Bayley-4 Screening Test είναι επίσης χρήσιμο για διαχρονικές μελέτες, όπου η εκτίμηση των παιδιών με την πλήρη Αναπτυξιακή Δοκιμασία Bayley-4 σε κάθε επίσκεψη μπορεί να μην είναι πρακτική. Επομένως, το Bayley-4 Screening Test είναι ιδανικό για προληπτική ανίχνευση, ταχεία κλινική χρήση και μεγάλες ή επαναλαμβανόμενες αξιολογήσεις, χωρίς να απαιτεί τη μεγαλύτερης διάρκειας διαδικασία της πλήρους Αναπτυξιακής Δοκιμασίας Bayley-4. Τέλος, το Bayley-4 Screening Test είναι οικονομικά πολύ πιο προσιτό.
ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ; ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩ
Ναι. Το εγχειρίδιο αναφέρει ρητά ότι η εκπαίδευση είναι απαραίτητη για τη σωστή χορήγηση, βαθμολόγηση και ερμηνεία των αποτελεσμάτων, καθώς και για τη διασφάλιση αξιοπιστίας μεταξύ διαφορετικών εξεταστών.
Η ΜΟΤΙΒΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα εκπαίδευσης από την PEARSON CLINICAL ASSESSMENT. Όπως για όλα τα σταθμισμένα εργαλεία προβλέπει, σε τακτά χρονικά διαστήματα, σεμινάρια εκπαίδευσης στο Bayley-4 Screening Test.
Τα σεμινάρια ανακοινώνονται στο site της ΜΟΤΙΒΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ και από ενημερωτικά e-mails. Αν θέλετε να ενημερώνεστε στείλτε μας e-mail στο axiologisi@motibo.com
ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΦΩΤΟΤΥΠΗΣΩ ΤΙΣ ΦΟΡΜΕΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ Ή/ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΥΛΙΚΑ
Όχι. Όλα τα έντυπα και τα υλικά που συνοδεύουν τα τεστ της Pearson Assessment προστατεύονται από τη νομοθεσία περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή τους με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό ή μηχανικό, στο σύνολο, τμηματικά ή περιληπτικά. Η αναπαραγωγή τους, με σκοπό είτε την πώληση, είτε τη δωρεά, είτε και την προσωπική χρήση, καταπατά τους σχετικούς νόμους και διώκεται ποινικά. Καμία τροποποίηση, προσαρμογή ή ειδική έκδοση δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη γραπτή άδεια του εκδότη. Προκειμένου να προμηθευτείτε αναλώσιμα υλικά, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τη ΜΟΤΙΒΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.
ΔΕΙΓΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΤΑΘΜΙΣΗΣ
Το δείγμα της κύριας μελέτης περιλάμβανε 500 τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά, τα οποία προέρχονταν από διάφορες γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας (αστικές, ημιαστικές, αγροτικές) κατανεμημένο σε 10 ηλιακές ομάδες.
Επίσης, η δειγματοληψία έγινε αναλογικά ως προς τον πληθυσμό κάθε γεωγραφικής περιοχής, με βάση την τελευταία απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ και περιλαμβάνει ισορροπημένη κατανομή ως προς το φύλο, τη γλώσσα και το εκπαιδευτικό επίπεδο των γονέων.
ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
Το εργαλείο έχει τεκμηριωμένη:
- Εσωτερική συνοχή
- Επαναληπτική αξιοπιστία μετρήσεων
- Αξιοπιστία αξιολογητών
- Δομική εγκυρότητα
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΤΑΘΜΙΣΗΣ
Επιστημονική διεύθυνση έργου
Ιωάννα Αντωνιάδου-Κουμάτου MD, PhD – Αναπτυξιακή παιδίατρος, τ. Διευθύντρια Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Αλεξία Πρασούλη MD, MSc, PhD – Αναπτυξιακή παιδίατρος, Διεύθυνση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Επιστημονική ομάδα έργου
Δρ. Νικόλαος Τσιγγίλης – Καθηγητής Μεθοδολογίας και Ψυχομετρίας Κοινωνικών Επιστημών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Δήμος Μιχαήλ – Ειδικός Επιστήμονας Έρευνας στην Εκπαιδευτική Διοίκηση και Αξιολόγηση, Τμήμα Επιστημών της Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Βενετία Μαρία Βράιλα MD, PhD – Αναπτυξιακή παιδίατρος της Διεύθυνσης Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Δημήτρης Παπαμιχαήλ MPH, MSc, PhD – Επιδημιολόγος-Νοσηλευτής Δημόσιας Υγείας, Ε.ΔΙ.Π., Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Ειρήνη Ζωγραφάκη MPH – Βιολόγος, Εξωτερική συνεργάτιδα στο Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.